Altijd op de hoogte van het nieuws uit de regio

Werken wij hier nou samen of juist niet?

0
14 december

Afgelopen donderdag zetten vertegenwoordigers van achttien gemeenten hun handtekening onder een samenwerkingsakkoord met de provincie Noord-Holland. Centraal staat het basisdocument Ambitie boven Amsterdam 2040, bedoeld wordt natuurlijk boven Alkmaar want ten zuiden daarvan is er niets mis met de economie. Wat zeg ik, het is niet bij te benen daar. Er moet hier steeds vaker nee worden verkocht.

Niet dat het slecht gaat in de Kop van Noord-Holland. De ING komt met recente cijfers over de economie in de Kop. Het aandeel van de Kop in de Noord-Hollandse economie bedraagt 1,5%. Veel of weinig? Die 1,5 %  is wel 9 miljard euro. De Kop telt 160 duizend inwoners. Dan is 1,5 % niet gering. ING ziet de economie van de Noordkop groeien dit jaar met 2,7%. Dat is sneller dan in 2016. Ondernemers in horeca en toerisme merken dat de binnenlandse markt aantrekt en Marinestad Den Helder ziet bezuinigingen bij defensie langzaam plaatsmaken voor investeringen.

Wat mij betreft kan dat ambitiedocument de ijskast in: de economie bij ons heeft geen steuntje meer nodig in de rug. Of is deze conclusie te voorbarig? De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de opleving in de Kop voornamelijk toe te schrijven is aan de wereldeconomie. Als het daarmee goed gaat, gaat het bij ons ook goed. Ook hier geven consumenten meer geld uit, doet de horeca en de middenstand goede zaken, floreert de bouw als nooit tevoren, zitten bedrijven tot hun nek in de orders en neemt de werkloosheid snel af. Cijfers tonen dat aan. Natuurlijk zijn er ook problemen. Zo is er een toenemend gebrek aan technisch en hoogopgeleid personeel. Is bereikbaarheid van ons gebied een zorgenkind, het openbaar vervoer staat onder druk en de ziekenhuiszorg ook.

Hoe reageren onze overheden op deze kwesties? Niet zo best. De provincie trapt op de rem als het gaat om het bouwen van woningen. Er komt geen vaste oeververbinding bij Burgerbrug. Er komt geen snelle wegverbinding naar de A7. De N245 en N248 zijn veiliger geworden maar niet sneller. De ring rond Alkmaar is een bezoeking tijdens de spits. Een goede fietsverbinding (voor speedbikes) van en naar Alkmaar ontbreekt. Connexxion mag van de provincie buslijnen schrappen in de Kop. Schagen doet te weinig om te zorgen dat het nieuwe onderzoekscentrum op energiegebied (na samengaan van ECN Petten en TNO) niet naar Amsterdam verhuist.  

Het Rijk heeft geen geld over voor het ziekenhuis in Den Helder. Dankzij de zorgverzekeraars is het Gemini voor even gered. Toekomst is heel onzeker. De provincie berust in de komst van een helihaven in Oost-Groningen en dat Den Helder het nakijken heeft. Het aantal landingen op Airport Den Helder daalt met de dag. Lijnvluchten naar Denemarken en Engeland als compensatie komen er niet. Bedrijven in de Kop bouwen niet de windturbines in de Wieringermeer. Voor lokale bedrijven resteren slechts de kruimels.

Gelukkig hebben we het ambitiedocument nog. Er kan ons niets gebeuren. Rijk, provincie en 18 gemeenten zeggen dat ze het goed voor elkaar hebben. Intussen weten we wel beter.  

Eugeen Hoekstra

Wat is Afrit71 Schagen Vandaag Den Helder Vandaag Hollands Kroon Vandaag