De ondernemerstouch van Kim

Datum: zondag 25 maart 2018

Met een kruiwagen aan fashion-ervaring is Kim Bleeker (34) eind vorig jaar gestart met haar meisjesdroom: een eigen kledingzaak. Ze heeft Donna Lissa aan de Gedempte gracht in Schagen overgenomen, dat nu de naamtoevoeging ‘By Kim’ heeft gekregen. “Ik wilde van jongs af aan al een eigen bedrijf en nu is dat eindelijk werkelijkheid geworden. Zo tof!”, aldus de enthousiaste startende onderneemster.

Donna Lissa in Schagen behoorde bij modeketen Kelly Fashion van Rob Oostland, een oud werkgever van Kim. “Ik werkte al ruim vijf jaar voor Rob in een Kelly-filiaal in Hoorn. Ik heb hem altijd laten weten geïnteresseerd te zijn in een overname van de winkel in Schagen.” In maart 2017 was het dan zover: Rob stapte naar Kim met een overnamecontract en binnen zes maanden was de deal gesloten.

Ondernemersbloed

Naast dat Kim lange tijd in een Kelly-zaak heeft gestaan, is ze filiaalmanager van Superstar geweest en heeft ze een periode gewerkt bij Shoeby. Samen met deze werkervaring, haar diploma Detailhandel niveau 4 en het ondernemersbloed dat door haar aderen stroomt heeft ze alles in huis om een goedlopende kledingwinkel te leiden. “Ik kom uit een ondernemersfamilie en die ondernemersmentaliteit kan ik nu eindelijk volop kwijt in mijn eigen zaak.”

Kim’s vader heeft altijd een loodgietersbedrijf gehad, waardoor hij bij veel Schagenezen thuis kwam. Bleeker is hierdoor een bekende naam in en rond Schagen. Dat merkt de onderneemster ook in haar eigen winkel. “Veel mensen die mijn vader of mij kennen, komen toch even ‘By Kim’ kijken. Dit heeft alles te maken met gunnen en dat is voor een startende ondernemer super fijn, natuurlijk!”

Het gevoel van een boetiek

De opstartfase heeft Kim gebruikt om het ondernemerschap te ontdekken en om de vaste klanten aan het nieuwe gezicht achter de balie te laten wennen. “Daarna heb ik medio januari samen met veel lokale ondernemers, mijn team en familie een verbouwing gerealiseerd in slechts vijf dagen. We hebben de ‘touch van Kim’ doorgevoerd in de look&feel van de winkel, waardoor het nu nog meer voelt als mijn zaak.

Wekelijks hangt de onderneemster nieuwe items in de winkel, zodat de vaste klanten steeds weer verrast worden. “Dit is snelle handel en brengt het boetiek-gevoel met zich mee. Daarnaast vind ik het belangrijk om een band met onze (potentiële) klanten op te bouwen. De interactie begint online via Instagram en Facebook. Die probeer ik met mijn team offline, in de winkel, met persoonlijk contact naar een next level te brengen. De klant moet zich welkom voelen. Dat is één van de pluspunten om naar een fysieke winkel te gaan in plaats van online te shoppen.” Bovendien doet de Kim voor 70% zelf de inkoop. “Ik kies de kleding, laarzen, schoenen, (woon)accessoires en sieraden uit die ik persoonlijk leuk vind en houd daarbij uiteraard rekening dat ik iedere klant tussen de 15 en 65 jaar  kan bedienen.”

Blijven dromen

De winkel van Kim is zes dagen in de week geopend en iedere eerste zondag van de maand. Een druk bezet leven, maar de onderneemster vindt het heerlijk. “Ik kan eerlijk zeggen dat ik nog geen negatieve kanten van het ondernemerschap heb gezien. Uiteraard ben je nooit klaar met werken, maar het voelt niet als ‘moeten’. Bovendien kan ik heel goed de knop omzetten, want op woensdag staat er gewoon een kruis in mijn agenda. Dan ga ik iets leuks doen met mijn vriend of familie. Met zo’n fijn meidenteam in de winkel kan dat ook makkelijk!”

Kim’s droom van een eigen kledingzaak is inmiddels werkelijkheid geworden, maar daar blijft het wat haar betreft niet bij. “Ik wil uiteindelijk graag een lunchroom bij de winkel betrekken. Food & fashion is wat mij betreft de ultieme mix. Voorlopig blijven we in de huidige vorm doorgaan, maar een ondernemer moet blijven dromen, toch!”

Volg Donna Lissa By Kim op Facebook.com/Donna.lissa.by.Kim en op Instagram.com/donnalissabykim.

Nog meer Business nieuws

Wat is de toekomst van het Ravelijncenter?

Om dit te bepalen wordt er een online enquête gehouden om de mening en de visie van de inwoners en bezoekers uit de regio te vragen. De ondernemers v


Business 09-08-2018

700 Megawatt is 2800 banen

Ik kan altijd veel vertellen over onze havens. Mijn voornaamste prioriteit als portefeuillehouder is dat de economische


Business 22-03-2018

Overheid en ontwikkelaar Verbond als basis economische groei

Agriport A7 is zonder meer de economische hotspot van de Kop van Noord-Holland. Theo Meskers was als wethouder Econo


Business 22-03-2018

Nieuwe privacywet, een hoop gedoe?

“Vanaf 25 mei gaat er een hoop veranderen op het gebied van privacy. De Nederlandse wetgeving wordt vervangen voor de Europese GDPR. D


Business 21-03-2018