Wat maakt jouw webshop betrouwbaar?

Datum: vrijdag 25 mei 2018

Eén van de grootste uitdagingen voor webshop-ondernemers is het vertrouwen van de doelgroep winnen. Bij kopen op afstand zijn mensen nu eenmaal minder goed van vertrouwen dan in een fysieke winkel. Maar waarop baseren Nederlandse webshop bezoekers nu precies hun vertrouwen in de webshop die zij bezoeken? Onderzoeksbureau GFK zocht het uit.

Reviews
Het is een inkopper, maar reviews zijn al jaren de meest invloedrijke factor als het gaat om het bepalen van betrouwbaarheid. Hoewel iedere consument de verhalen over fake-recensies kent, gebruikt 62% de reviews regelmatig om de betrouwbaarheid van een site te toetsen.

Betalen via iDEAL
Een vertrouwde en bekende afrekenmogelijkheid is één van de eerste dingen waar iedere consument op let. Zo wekt betalen met iDEAL, een puur Nederlands betaalsysteem, veel meer vertrouwen dan Paypal of een creditcard. 57% van de consumenten let hierop voor ze iets bestellen bij een webshop.

Webwinkel.nl vs webwinkel.shop
De volgende ligt misschien minder voor de hand, maar is zeker een belangrijke factor: de domeinextensie. Op de vraag ‘Bij welke webwinkel zou je bij voorkeur een aankoop doen?’ deed 80% dat het liefst bij een webwinkel met een .nl domeinnaam tegen 17% bij een .com domeinnaam. De minder bekende .shop extensie deed maar bij 2% van de ondervraagden goede zaken.

Geen rare meldingen
Een SSL-certificaat hoort erbij. Maar het moet wel werken. Een melding zoals ‘er is een probleem met het certificaat van deze website’ kan voor 59% van de consumenten aanleiding zijn het bezoek aan een site af te breken.

Keurmerken
Over keurmerken zijn de meningen verdeeld. Maar liefst 61% van de consumenten let op keurmerken bij het bezoeken van een nieuwe webshop. Het is vergeleken met reviews alleen niet vaak van doorslaggevend belang om wel of niet tot aankoop over te gaan. Dat laatste is wel een punt, omdat keurmerken meestal een behoorlijke investering vragen.

Tot slot: betrouwbaarheid is ook een kwestie van gevoel. Een site kan aan alle bovenstaande criteria voldoen en nog steeds op basis van opmaak en uitstraling niet het goede gevoel oproepen. Daarom is het belangrijkste advies om vóór livegang potentiële gebruikers van je site naar hun mening te vragen. En je eigen intuïtie te gebruiken natuurlijk, want daar ben je ondernemer voor.

Hulp nodig bij het opzetten van een betrouwbare webshop? Neem gerust eens contact op over de mogelijkheden.

Frank Buschman
Smeders Internet
www.smeders.nl

Nog meer Business nieuws

Niets is te gek bij de Goudvis

Wat begon als viskraam, De Gezonde Apotheek, is in de loop van de jaren door familie Poland uitgebouwd tot een groot in- en outdoor speelparadijs.


Business 4 uur geleden

Helderse Uitdaging

Maatschappelijk betrokken ondernemen? Zo doen ze dat in Den Helder. Maatschappelijk betrokken ondernemen is een term die je vaak voorbij


Business 5 uur geleden

Ondernemers Kolksluis kopen gezamenlijk 3.200 zonnepanelen in

In 2005 was Kolksluis in ’t Zand het eerste kleine bedrijventerrein in Nederland dat warmte uit asfalt ging gebruiken voor het verwarmen van vijf


Business 5 uur geleden

De wereld achter het linnengoed

Wouter Lak is operationeel directeur bij Veldman Linnenverhuur in Den Helder. “Ik kom zelf uit het hotelwezen en was zo’n 13 jaar lang verantwo


Business 6 uur geleden